Wednesday 22 November 2017

Aksjeopsjoner Ifrs Eksempel


Internasjonale finansrapporteringsstandarder - IFRS ÅRSREGNSKAP International Financial Reporting Standards - IFRS Hensikten med IFRS er å opprettholde stabilitet og åpenhet i hele finansverdenen. Dette gjør det mulig for bedrifter og individuelle investorer å utdanne økonomiske beslutninger, da de kan se nøyaktig hva som har skjedd med et selskap de ønsker å investere i. IFRS er standard i mange deler av verden, inkludert EU og mange land i Asia og Sør-Amerika, men ikke i USA. Securities and Exchange Commission (SEC) er i ferd med å avgjøre hvorvidt å vedta standarder i Amerika eller ikke. Land som har størst nytte av standardene er de som driver mye internasjonal virksomhet og investerer. Advokater foreslår at en global vedtak av IFRS vil spare penger på alternative sammenligningskostnader og individuelle undersøkelser, samtidig som informasjonen kan strømme mer fritt. IFRS er noen ganger forvekslet med International Accounting Standards (IAS). hvilke er de eldre standarder som IFRS erstatter. IAS ble utstedt fra 1973 til 2000. På samme måte erstattet International Accounting Standards Board (IASB) International Accounting Standards Committee (IASC) i 2001. Standard IFRS Krav IFRS dekker et bredt spekter av regnskapsaktiviteter. Det er visse aspekter av forretningspraksis hvor IFRS fastsetter obligatoriske regler. Finansiell stilling: Dette er også kjent som en balanse. IFRS påvirker måtene som balanseførte komponenter rapporteres på. Erklæring om helhetlig inntekt. Dette kan skje i form av en uttalelse, eller det kan skilles i en resultatregnskap og en oppstilling over annen inntekt, inkludert eiendom og utstyr. Redegjørelse for endringer i egenkapitalen. Også kjent som en fortegnelse over beholdt inntekt, dokumenterer dette selskapets endring i inntjening eller fortjeneste for den angitte regnskapsperioden. Kontantstrømoppstilling. Denne rapporten oppsummerer selskapets finansielle transaksjoner i den angitte perioden, skiller kontantstrømmen til Operations, Investing og Financing. I tillegg til disse grunnleggende rapportene må et selskap også gi et sammendrag av regnskapsprinsippene. Hele rapporten er ofte sett side om side med forrige rapport, for å vise endringene i resultat og tap. Et morselskap må opprette separate kontorapporter for hvert av datterselskapene. IFRS vs amerikanske standarder Det er forskjeller mellom IFRS og andre land generelt aksepterte regnskapsstandarder (GAAP) som påvirker måten et finansielt forhold beregnes på. For eksempel er IFRS ikke så strenge for å definere inntekter og tillate selskapene å rapportere inntekter før, så derfor kan en balanse under dette systemet vise en høyere strøm av inntekter. IFRS har også ulike krav til utgifter, for eksempel hvis et selskap bruker penger på utvikling eller en investering for fremtiden, trenger den ikke nødvendigvis å bli rapportert som en utgift (den kan kapitaliseres). En annen forskjell mellom IFRS og GAAP er spesifikasjonen av måten inventar regnskapsføres for. Det er to måter å holde styr på dette, først i første ut (FIFO) og sist i første utgang (LIFO). FIFO betyr at den nyeste beholdningen er fortsatt usolgt til eldre varelager er solgt. LIFO betyr at den nyeste varen er den første som skal selges. IFRS forbyr LIFO, mens amerikanske standarder og andre tillater deltakerne å fritt bruke heller. Historien om IFRS IFRS stammer fra EU, med sikte på å gjøre forretningsmessige forhold og regnskap tilgjengelig over hele kontinentet. Ideen spredte seg raskt globalt, da et felles språk tillot større kommunikasjon over hele verden. Selv om bare en del av verden bruker IFRS, er deltakerlandene spredt over hele verden, i stedet for å være begrenset til en geografisk region. USA har ennå ikke vedtatt IFRS, så mange ser American GAAP. Som gullstandard, da IFRS blir mer av en global norm, kan dette endres hvis SEC bestemmer at IFRS passer for amerikansk investeringspraksis. For tiden bruker ca 120 land IFRS på en eller annen måte, og 90 av dem krever dem og overholder IFRS-regelverket. IFRS vedlikeholdes av IFRS Foundation. Oppdraget i IFRS Foundation er å bringe åpenhet, ansvarlighet og effektivitet til finansmarkeder over hele verden. IFRS Foundation tilbyr ikke bare disse standardene, men gir også forslag og råd til dem som avviker fra praksis retningslinjer. Det offisielle IFRS-nettstedet har mer informasjon om reglene og historien til IFRS. Målet med IFRS er å gjøre internasjonale sammenligninger så enkelt som mulig. Dette er vanskelig fordi hvert land har en stor mengde regler i stor grad. For eksempel er US GAAP forskjellig fra kanadisk GAAP. Synkroniserende regnskapsstandarder over hele verden er en pågående prosess i det internasjonale regnskapssamfunnet. Hvordan sparekonto på IFRS er en av de største problemene knyttet til eiendom, anlegg og utstyr, står for reservedeler, serviceutstyr, standbyutstyr og lignende gjenstander. IFRS-standarder er ganske stille om dette emnet, veiledningen er svært begrenset, og derfor må selskapene stole på omhyggelig vurdering av situasjonen og deres vurdering. Det er to hovedproblemer knyttet til reservedeler og lignende: Skal vi gjenkjenne og presentere dem som eiendom, anlegg og utstyr (PPE) eller som varelager Hvordan skal vi avskrive store reservedeler som er en del av PPE Lar oss prøve å analysere dem. Reservedeler PPE eller inventar Det første hovedspørsmålet med reservedeler er å avgjøre om de betraktes som varebeholdninger og dermed regnskapsført i henhold til IAS 2 Varebeholdninger, eller de anses som eiendom, anlegg og utstyr og dermed regnskapsført i henhold til IAS 16 Eiendom, anlegg og utstyr. Spesielt for deg Har du allerede sjekket ut IFRS-settet. Det er en full IFRS-læringspakke med mer enn 30 timers private videoopplæringer, mer enn 100 IFRS-casestudier løst i Excel, mer enn 120 sider med utdelinger og mange bonuser inkludert. Hvis du gjør en handling i dag og abonnerer på IFRS-pakken, får du rabatten. Klikk her for å sjekke det. Du bør være veldig forsiktig når du vurderer om du håndterer IAS 2 eller IAS 16, fordi feil valg kan få alvorlige konsekvenser for din Årsregnskap, for eksempel: Feil måling av reservedelene dine (avskriv eller ikke) Feil presentasjon av reservedelene (anleggsmidler eller omløpsmidler) For alle reservedeler er det bra å huske at de i de fleste tilfeller er varebeholdninger. Men det er ikke så enkelt som det. Standard IAS 16. punkt 8 sier spesielt at når store reservedeler og standbyutstyr forventes å bli brukt i mer enn 1 periode. da er de regnskapsført som PPE og hvis reservedeler og serviceutstyr kun kan brukes i forbindelse med et PPE-produkt. så regnes de som PPE. Som et resultat bør du vurdere følgende kriterier når du vurderer reservedelene: Formål med reservedelene Er reservedeler konsumert i en produksjonsprosess (om det skal produseres varer eller gjengi tjenester) eller som varer som videresalg Hvis ja, da kan det indikere at de er lagerbeholdninger. Hvis ikke, kan reservedeler betraktes som PPE. Tidsaspekt Har du behov for reservedeler for å drive andre eiendeler i mer enn en periode Planlegger du å bruke disse elementene i mer enn 1 periode Hvis ja, så kan de være PPE. Hvis ikke, så er de varebeholdninger. Noen reservedeler er enkle å klassifisere, for eksempel back-up-motor med betydelig anskaffelseskost er en stor reservedel og dermed utgitt som PPE. Noen andre ting er kanskje ikke så enkle. Derfor, bortsett fra de to kriteriene ovenfor, er det enda flere problemer å vurdere: Materialitet Noen ganger kan du ha en eiendel som brukes i produksjonsprosessen i mer enn 1 periode, men anskaffelseskostnaden er svært liten. Og noen ganger kan du ha en stor mengde lignende reservedeler eller serviceutstyr. For eksempel små verktøy, mugg, paller eller containere som brukes i mer enn 1 periode. I dette tilfellet er disse eiendelene PPE i stedet for inventar, men det er ikke veldig praktisk for å holde oversikt over disse eiendelene og deres regnskap, det er det. Det ville være svært vanskelig å merke hver enkelt skrutrekker, uten å nevne avskrivninger. I dette tilfellet må du vurdere materialiteten eller betydningen av lignende reservedeler og serviceutstyr for dine regnskap. Og ikke bare materialitet på individnivå, eiendomsgrad, men også materialitet i hele gruppen av disse eiendelene. Så, hvis du har 2 hammere og 1 skrutrekker, så selv om det faktisk er PPE, er det rimelig å regnskapsføre disse elementene som for varebeholdninger og kostnadsføre dem i fortjeneste eller tap. Men hvis du eier 10 000 hammere og 5 000 skruetrekkere, så hvis deres kostnader er materielle med hensyn til dine regnskap, bør du ikke bare regne dem. Dette bringer meg til den andre kontoenheten for kontoen. Kontoenhet Standard IAS 16 sier at det er opp til et foretak å bestemme hvordan det vil gjelde innregnings - og målekriteriene om det foreligger et enkelt aktiv eller en gruppe eiendeler på en samlet basis (IAS 16.9). Enkelt sagt: Hva er vårt PPE-produkt når det gjelder store mengder små gjenstander Er det den enkelte enkeltskrutrekker med kostnaden for USD 5 Eller er det settet med 5 000 skruetrekkere med kostnaden for USD 25 000 (52155 000 ) Begge opsjonene er mulige, men den første gir ikke mye økonomisk mening, da det ville være vanskelig å holde rekord for 5 000 små eiendeler. Som følge av at når du har mye vedlikeholdsutstyr eller reservedeler med liten enkeltpris, er det rimelig å ta hensyn til dem som for PPE i henhold til IAS 16 hvis deres samlede verdi er vesentlig. I et slikt tilfelle er det praktisk og helt akseptabelt å anvende punkt 9 i IAS 16 og måle disse små eiendelene som 1 PPE-type et sett av eiendeler. Spesielt for deg Har du allerede sjekket ut IFRS-settet. Det er en full IFRS-læringspakke med mer enn 30 timers private videoopplæringer, mer enn 100 IFRS-casestudier løst i Excel, mer enn 120 sider med utdelinger og mange bonuser inkludert. Hvis du iverksetter tiltak i dag og abonnerer på IFRS-settet, får du det på rabatt Klikk her for å sjekke det ut Minimumsnivåer I enkelte virksomheter må minimumsnivåer av varebeholdninger opprettholdes for å drive eiendeler. I dette tilfellet er varelager ikke separerbare fra et PPE-produkt, og slike varelager er faktisk en PPE. Ta for eksempel oljeraffinaderi. Min begrensede kunnskap om raffinaderier forteller meg at raffinaderier må inneholde noe minimumsmengde olje for drift. Denne oljen må være der til anlegget opphører driften. Er dette minimumsnivået av olje klassifisert som varelager eller et PPE-materiale, da det ikke er forbruket i en produksjonsprosess, men det er nødvendig for driften av planter og den skal bli der til planten stenger (i mer enn ett år), dens PPE. Og så merkelig som mulig, må du ta et minimum av olje for PPE, og for gjenværende olje som for varebeholdninger. Slik avskrives reservedeler i PPE Etter at vi har lært å klassifisere et produkt som PPE eller som varelager, er spørsmålet når og hvordan depresierer store reservedeler som er klassifisert som PPE. Avskrivning av reservedeler er ikke spesifikt tatt opp av standardene, og derfor må vi søke om vår vurdering. IAS 16 i punkt 55 sier bare at avskrivningen skal begynne når en eiendel er tilgjengelig for bruk. Hva er problemet her Ofte er reservedelene på lageret og ikke direkte i bruk, og derfor er det tvilsomt når de skal starte avskrivningsgebyr. Skal du bare avskrive reservedeler når de faktisk har erstattet en defekt del og er i drift, eller skal du avskrive reservedeler når de er på lageret. uansett deres faktiske bruk I et slikt tilfelle, hva er deres brukstid Det avhenger av naturen til reservedel. Hvis du beholder reservedel for å sikre jevn drift av noen maskiner uten avbrudd, bør avskrivningsperioden starte umiddelbart. Årsaken er at en slik kritisk reservedel er tilgjengelig for bruk umiddelbart når en originaldel i maskinen slutter å fungere. Men hvis du beholder reservedelen som en erstatning del på en senere tid, og du er sikker på at denne delen skal installeres og tas i bruk på et senere tidspunkt, bør avskrivningen starte når delen er installert. Du bør nøye vurdere naturen til reservedelene dine, deres funksjon og fremtidige bruk, og bare da bestemme. Her er dommen nødvendig. Dette problemet ble behandlet av flere IFRS-diskusjonsgrupper i fortiden, og jeg er ganske sikker på at dette er et godt diskusjonsemne selv nå, så vær så snill å gå videre og gi meg en kommentar rett under denne artikkelen. Tusen takk Kjære Silvia, Vårt firma har uttalt denne policyen for reservedeler: Reservedel, som koster mer enn 1700 euro (for uvesentlighet), og når den brukes (erstatter eksisterende del i PPE), skal den brukes til mer enn 1 år, vi kapitaliserer det betyr at det vises som en del av PPE i vårt regnskap. Deretter deler vi disse reservedelene i to grupper: De første gruppens reservedeler har karakter av stand-by utstyr, de er vanligvis kjøpt med PPE og de er vanligvis unike for denne PPE-enheten, det er ingen antagelse om at de vil bruke - Den andre gruppen av reservedeler som er nyttig, er kortere enn brukstid for PPE, som de kan brukes til, og det er en antagelse at disse reservedelene endres minst en gang under bruk av PPE-element. Disse to gruppene avviker ved avskrivning (eller om de ikke er avskrevet). Avskrivninger på de første gruppens reservedeler starter når de er kjøpt (og klar til bruk) sammen med spesifikke PPE-elementer, og beregnes for samme periode som PPE-element. Avskrivning av andre gruppe reservedeler avhenger av hvordan reservedeler brukes. Fordi i denne situasjonen følger vi nasjonale regnskapsregler: Hvis reservedel brukes som for vedlikeholdspare (i henhold til våre nasjonale regnskapsstandarder betyr det kostnad) av PPE-element for ifrsias regnskapsføres som kostnad i PampL, og avskrives ikke dersom reservedel brukes innenfor aktiviteten, som utvider bruken av PPE-elementet eller som forbedrer dette PPE-elementet (i henhold til våre nasjonale standarder blir det lagt til kostnaden for PPE-element) for ifrsias det blir også lagt til kost og avskrives med PPE-element. Det betyr at vi ikke følger en ide som jeg har skrevet over alle reservedeler som er anerkjent som PPE, skal avskrives fordi de skal regnskapsføres som erstatning for eksisterende del og deretter avskrives separat sammen med PPE-element. Årsaken er at vi utarbeider uttalelser i samsvar med våre standarder, og vi eliminerer kun forskjeller. 1. I balanse legger vi PPE-reservedeler til PPE og reduserer beholdningen. 2. I PampL: - For de første gruppens reservedeler gjør vi bare eliminering av utgifter (når de brukes under vedlikeholdsavbrudd) av avskrivningene våre (når de brukes til forbedring) og vi legger til avskrivninger som nevnt ovenfor - for den andre gruppen spare deler vi ikke gjør noe for å bytte ut reservedeler, er en del av vedlikeholdsutgifter eller de avskrives fra det tidspunkt de brukes. I begge tilfeller avregner vi ikke gjenværende mengde erstattet del. Derfor spurte jeg RMAU for hvorfor heshe mener det er mulig å gjenkjenne reservedeler som PPE og deretter regne med forbruket som kostnad. Kanskje heshe fant noe støtte for denne oppfatningen i IAS16. Fordi min mening er annerledes (hvordan jeg har sagt ovenfor), men jeg trenger å endre det og har noe godt argument for det. Silvia, hva synes du er vår policy for reservedeler helt feil eller det er akseptabelt Fordi å forberede det riktig ville det ta mye arbeid, og kanskje dette er imposible takk. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å gi deg en mer responsiv og personlig service. Ved å bruke dette nettstedet godtar du bruk av informasjonskapsler. Vennligst les vår informasjonskapsel om cookies for mer informasjon om informasjonskapslene vi bruker og hvordan du sletter eller blokkerer dem. Full funksjonalitet på nettstedet vårt støttes ikke i nettleserversjonen, eller du kan ha kompatibilitetsmodus valgt. Vennligst skru av kompatibilitetsmodus, oppgrader nettleseren til minst Internet Explorer 9, eller prøv å bruke en annen nettleser som Google Chrome eller Mozilla Firefox. IFRS 2 Aksjebasert betaling Hurtig artikkel Lenker IFRS 2 Aksjebasert betaling krever at et foretak anerkjenner aksjebaserte betalingstransaksjoner (for eksempel bevilgte aksjer, aksjeopsjoner eller aksjeeieringsrettigheter) i regnskapet, herunder transaksjoner med ansatte eller andre Partene skal avregnes i kontanter, andre eiendeler eller egenkapitalinstrumenter i enheten. Spesifikke krav er inkludert for egenkapitalavregnede og kontantavregnede aksjebaserte betalingstransaksjoner, samt de hvor enheten eller leverandøren har valg av kontanter eller egenkapitalinstrumenter. IFRS 2 ble opprinnelig utstedt i februar 2004 og første gang anvendt på årsperioder som begynner 1. januar 2005. IFRS 2 G41 Diskusjonspapir Regnskap for aksjebaserte betalinger publisert Kommentarfrist 31. oktober 2000 Prosjekt lagt til IASBs agenda Historie av prosjektet IASB inviterer kommentarer til G41 Diskusjon Paper Regnskap for aksjebaserte betalinger Kommentarfrist 15. desember 2001 Eksponeringsutkast ED 2 Aksjebasert betaling publisert Kommentarfrist 7. mars 2003 IFRS 2 Aksjebasert Betaling utstedt Effektiv for årsperioder som begynner 1. januar 2005 eller senere Eksponeringsutkast Vestingbetingelser og kanselleringer publisert Kommentar frist 2. juni 2006 Endret ved Vesting Betingelser og Avbestillinger (Endringer i IFRS 2) Effektiv for årsperioder som begynner 1. januar 2009 eller senere. Endret ved Forbedringer til IFRS (IFRS 2 og revidert IFRS 3) Effektiv for årsperioder som begynner 1. juli 2009 eller senere. Endret ved konsernets kontantstrøm nsactions Effektiv for årsperioder som begynner 1. januar 2010 eller senere. Endret ved årlige forbedringer til IFRS 20102012 Syklus (definisjon av opptjeningsforhold) Effektiv for årsperioder som begynner 1. juli 2014 eller senere. Endret ved klassifisering og måling av aksjebaserte betalingstransaksjoner (endringer til IFRS 2) Effektiv for årsperioder som begynner 1. januar 2018 eller senere. Relaterte tolkninger Endringer under vurdering Sammendrag av IFRS 2 I juni 2007 publiserte Deloitte IFRS Global Office en oppdatert versjon av vår IAS Plus Guide til IFRS 2 Aksjebasert Betaling 2007 (PDF 748k, 128 sider). Guiden forklarer ikke bare de detaljerte bestemmelsene i IFRS 2, men omhandler også anvendelsen i mange praktiske situasjoner. På grunn av kompleksiteten og variasjonen av aksjebaserte betalingstildelinger i praksis, er det ikke alltid mulig å være endelig på hva som er riktig svar. Men i denne veiledningen deler Deloitte med deg vår tilnærming til å finne løsninger som vi mener er i samsvar med standardens mål. Spesialutgave av IAS Plus-nyhetsbrevet Du finner en firesiders oversikt over IFRS 2 i en spesialutgave av vårt IAS Plus-nyhetsbrev (PDF 49k). Definisjon av aksjebasert betaling En aksjebasert betaling er en transaksjon der enheten mottar varer eller tjenester enten som vederlag for egenkapitalinstrumentene eller ved å pådra seg forpliktelser for beløp basert på prisen på enhetene aksjer eller andre egenkapitalinstrumenter i enheten . Regnskapskravene til den aksjebaserte betalingen avhenger av hvordan transaksjonen skal avregnes, det vil si ved utstedelse av (a) egenkapital, (b) kontant eller (c) egenkapital eller kontanter. Konseptet med aksjebasert innbetaling er bredere enn aksjeopsjoner. IFRS 2 omfatter utstedelse av aksjer, eller rettigheter til aksjer, til gjengjeld for tjenester og varer. Eksempler på poster som inngår i IFRS 2 er aksjeoppskriftsrettigheter, aksjekjøpsplaner for ansatte, ansattes aksjeeiendomsplaner, opsjonsplaner og planer hvor utstedelse av aksjer (eller rettigheter til aksjer) kan avhenge av markeds - eller ikke-markedsrelaterte forhold. IFRS 2 gjelder for alle enheter. Det er ingen fritak for private eller mindre enheter. Videre er datterselskaper som bruker foreldrene eller andre datterselskaper egenkapital som vederlag for varer eller tjenester, innenfor rammen av standarden. Det er to unntak fra det generelle rammeprinsippet: For det første bør utstedelse av aksjer i en virksomhetssammenslutning regnskapsføres i henhold til IFRS 3 Business Combinations. Imidlertid bør det tas hensyn til å skille aksjebaserte innbetalinger knyttet til oppkjøpet fra de som er knyttet til videreført arbeidstjenester. For det andre gjelder ikke IFRS 2 aksjebaserte innbetalinger innenfor rammen av avsnitt 8-10 i IAS 32 Finansielle instrumenter: Presentasjon. eller avsnitt 5-7 i IAS 39 Finansielle instrumenter: Anerkjennelse og måling. Derfor bør IAS 32 og IAS 39 søkes for råvarebaserte derivatkontrakter som kan avregnes i aksjer eller rettigheter til aksjer. IFRS 2 gjelder ikke for aksjebaserte betalingstransaksjoner annet enn for kjøp av varer og tjenester. Aksjeutbytte, kjøp av egne aksjer og utstedelse av ytterligere aksjer er derfor utenfor sitt omfang. Anerkjennelse og måling Utstedelse av aksjer eller rett til aksjer krever en økning i en komponent av egenkapitalen. IFRS 2 krever at avregningsdebitering skal kostnadsføres når betaling for varer eller tjenester ikke representerer en eiendel. Utgiften skal gjenkjennes når varene eller tjenestene blir konsumert. For eksempel vil utstedelse av aksjer eller rettigheter til aksjer til kjøp av lager bli presentert som en økning i beholdning og vil kun bli kostnadsført når varebeholdningen er solgt eller svekket. Utstedelse av fullverdige aksjer, eller rettigheter til aksjer, antas å forholde seg til tidligere tjeneste, og krever at hele beløpet av tildelingstidspunktets virkelig verdi kostnadsføres umiddelbart. Utstedelse av aksjer til ansatte med en treårig opptjeningsperiode anses å være knyttet til tjenester over opptjeningsperioden. Derfor bør virkelig verdi av den aksjebaserte betalingen, bestemt ved tildelingstidspunktet, kostnadsføres over opptjeningsperioden. Som et generelt prinsipp vil den samlede utgiften knyttet til aksjebaserte aksjebaserte innbetalinger være lik flere av de samlede instrumentene som utgjør og tildelingsverdien av disse instrumentene. Kort sagt, det er truende å gjenspeile hva som skjer i løpet av opptjeningsperioden. Hvis imidlertid den aksjebaserte aksjebaserte betalingen har en markedsrelatert ytelsestilstand, vil utgiften fortsatt bli innregnet dersom alle øvrige opptjeningsforhold er oppfylt. Følgende eksempel gir en illustrasjon av en typisk aksjebasert aksjebasert betaling. Illustrasjon Anerkjennelse av ansatt opsjonsbonus Selskapet tildeler totalt 100 aksjeopsjoner til 10 medlemmer av konsernledelsen (10 opsjoner hver) 1. januar 20X5. Disse opsjonene gjelder ved utgangen av en treårsperiode. Selskapet har fastslått at hvert opsjon har en virkelig verdi på tildelingstidspunktet som tilsvarer 15. Selskapet forventer at alle 100 opsjonene vil vesle og registrerer derfor følgende innmelding 30. juni 20X5 - slutten av første halvårsrapportering periode. Dr. Aksjeopsjonskostnad (90 15) 6 perioder 225 per periode. 225 4 250250250 150 Avhengig av typen aksjebasert betaling kan virkelig verdi bestemmes av verdien av aksjene eller rettighetene til aksjer oppgitt, eller av verdien av de mottatte varene eller tjenestene: Generell virkelig verdi måleprinsipp. I prinsippet skal transaksjoner der varer eller tjenester mottas som vederlag for egenkapitalinstrumenter til enheten, måles til virkelig verdi av de mottatte varene eller tjenestene. Bare hvis virkelig verdi av varene eller tjenestene ikke kan måles pålidelig, vil virkelig verdi av egenkapitalinstrumentene bli brukt. Måling av ansattes opsjoner. For transaksjoner med ansatte og andre som leverer lignende tjenester, må foretaket måle virkelig verdi av de tildelte aksjeinstrumentene, fordi det vanligvis ikke er mulig å estimere virkelig verdi av mottatte arbeidstjenester. Når skal du måle virkelig verdi - opsjoner. For transaksjoner målt til virkelig verdi av de tildelte egenkapitalinstrumentene (som transaksjoner med ansatte), bør virkelig verdi estimeres til tildelingstidspunktet. Når skal du måle virkelig verdi - varer og tjenester. For transaksjoner målt til virkelig verdi av de mottatte varene eller tjenestene, bør virkelig verdi estimeres ved mottak av disse varene eller tjenestene. Måleveiledning. For varer eller tjenester målt i forhold til virkelig verdi av de tildelte egenkapitalinstrumentene, fastslår IFRS 2 at det generelt ikke tas hensyn til inntjeningsforhold ved estimering av virkelig verdi på aksjene eller opsjonene på relevant måldato (som spesifisert ovenfor). I stedet er det tatt hensyn til inntjeningsforhold ved å justere antall egenkapitalinstrumenter som inngår i måling av transaksjonsbeløpet slik at beløpet som er anerkjent for varer eller tjenester mottatt som vederlag for egenkapitalinstrumentene, er basert på antall egenkapital instrumenter som til slutt vest. Mer måleveiledning. IFRS 2 krever at virkelig verdi av egenkapitalinstrumenter som er gitt til å være basert på markedspriser, hvis tilgjengelig, og for å ta hensyn til vilkårene for disse egenkapitalinstrumentene. I fravær av markedspriser estimeres virkelig verdi ved bruk av en verdsettelsesteknikk for å estimere hva prisen på disse egenkapitalinstrumentene ville ha vært på måldatoen i en armlengdetransaksjon mellom kunnskapsrike, villige parter. Standarden angir ikke hvilken modell som skal brukes. Hvis virkelig verdi ikke kan måles pålitelig. IFRS 2 krever at aksjebasert betalingstransaksjon måles til virkelig verdi for både børsnoterte og unoterte enheter. IFRS 2 tillater bruk av egenkapital (det vil si virkelig verdi av aksjene minus utøvelseskurs) i de sjeldne tilfeller der virkelig verdi av egenkapitalinstrumentene ikke kan måles pålidelig. Dette blir imidlertid ikke bare målt på bevilgningsdatoen. Et foretak må revurdere egenverdi ved hver rapporteringsdato til endelig oppgjør. Ytelsesforhold. IFRS 2 skiller mellom håndtering av markedsbaserte ytelsesforhold fra ikke-markedsmessige ytelsesforhold. Markedsforhold er de som er knyttet til markedsprisen på en enhetes egenkapital, for eksempel å oppnå en spesifisert aksjekurs eller et spesifisert mål basert på en sammenligning av enhetens aksjekurs med en indeks av aksjekurser for andre enheter. Markedsbaserte ytelsesforhold er inkludert i tildelingstidspunktets virkelig verdi-måling (tilsvarende er ikke-vestlige forhold tatt i betraktning i målingen). Virkelig verdi av egenkapitalinstrumentene er imidlertid ikke justert for å ta hensyn til ikke-markedsbaserte ytelsesfunksjoner - disse er i stedet tatt i betraktning ved å justere antall egenkapitalinstrumenter som inngår i måling av aksjebasert betalingstransaksjon, og er justert hver periode til det tidspunkt som egenkapitalinstrumentene utgjør. Merk: Årlige forbedringer i IFRS 20102012 Cycle endrer definisjonene av innkjøpsvilkår og markedsforhold og legger til definisjoner for ytelsesforhold og driftsforhold (som tidligere var en del av definisjonen av innkjøpsbetingelser). Endringene gjelder for årsperioder som begynner 1. juli 2014 eller senere. Endringer, kanselleringer og bosetninger Fastsettelsen av om en endring i vilkår og betingelser påvirker beløpet som er anerkjent avhenger av om virkelig verdi av de nye instrumentene er større enn virkelig verdi av de opprinnelige instrumentene (begge bestemmes på modifikasjonsdatoen). Endring av vilkårene for hvilke egenkapitalinstrumenter er innvilget kan ha betydning for utgiften som skal registreres. IFRS 2 klargjør at veiledningen om endringer også gjelder instrumenter som er modifisert etter opptjeningsdatoen. Dersom virkelig verdi av de nye instrumentene er mer enn virkelig verdi av de gamle instrumentene (f. eks. Ved reduksjon av utøvelseskursen eller utstedelse av tilleggsinstrumenter), innregnes innskuddsbeløpet over gjenværende opptjeningsperiode på samme måte som den opprinnelige beløp. Hvis endringen skjer etter inntjeningsperioden, innregnes det inkrementelle beløpet umiddelbart. Dersom virkelig verdi av de nye instrumentene er lavere enn virkelig verdi av de gamle instrumentene, bør den opprinnelige virkelig verdi av de tildelte egenkapitalinstrumentene kostnadsføres som om endringen aldri skjedde. Avbestillingen eller oppgjøret av egenkapitalinstrumenter regnskapsføres som en akselerasjon av opptjeningsperioden, og derfor skal eventuelle beløp som ikke er innregnet ellers bli regnskapsført umiddelbart innregnes. Eventuelle innbetalinger ved avbestilling eller oppgjør (opp til virkelig verdi av egenkapitalinstrumentene) skal regnskapsføres som tilbakekjøp av egenkapitalandel. Eventuell betaling utover virkelig verdi av de tildelte aksjeinstrumentene regnskapsføres som en kostnad. Nye aksjeinstrumenter innvilget kan identifiseres som erstatning for kansellerte egenkapitalinstrumenter. I slike tilfeller regnes erstatningsinstrumentene som en endring. Virkelig verdi av de erstattede egenkapitalinstrumentene bestemmes ved tildelingstidspunktet, mens virkelig verdi av de kansellerte instrumentene bestemmes ved avbestillingsdatoen, med fradrag av eventuelle kontantbetalinger ved kansellering som regnskapsføres som et fradrag fra egenkapitalen. Opplysning Obligatoriske opplysninger inkluderer: arten og omfanget av aksjebaserte betalingsordninger som eksisterte i løpet av perioden hvor virkelig verdi av varene eller tjenestene mottatt eller virkelig verdi av de tildelte egenkapitalinstrumentene i løpet av perioden ble bestemt effekten av andel - baserte betalingstransaksjoner på enhetens resultat og tap for perioden og på finansiell stilling. Effektiv dato IFRS 2 gjelder for årsperioder som begynner 1. januar 2005 eller senere. Tidligere anvendelse oppfordres. Overgang Alle aksjebaserte aksjebaserte utbetalinger etter 7 november 2002, som ennå ikke er inntatt på IFRS 2, skal regnskapsføres etter IFRS 2. Enheter er tillatt og oppfordret, men ikke påkrevd, å søke Denne IFRS til andre tilskudd av egenkapitalinstrumenter dersom (og bare hvis) foretaket tidligere har offentliggjort virkelig verdi av disse egenkapitalinstrumenter fastsatt i samsvar med IFRS 2. Sammenligningsinformasjonen presentert i samsvar med IAS 1 skal omregnes for alle tilskudd av egenkapitalinstrumenter som kravene i IFRS 2 gjelder for. Justeringen for å reflektere denne endringen presenteres i åpningsbalansen av beholdt inntjening for den tidligste perioden presentert. IFRS 2 endrer punkt 13 i IFRS 1 Første gangs vedtakelse av internasjonale finansielle rapporteringsstandarder for å legge til et fritak for aksjebaserte betalingstransaksjoner. I likhet med enheter som allerede benytter IFRS, må førstegangsannonsere bruke IFRS 2 for aksjebaserte betalingstransaksjoner 7. november 2002 eller senere. I tillegg er det ikke nødvendig å anvende IFRS 2 på aksjebaserte innbetalinger etter 7. november 2002, som var opptatt før den senere av (a) datoen for overgang til IFRS og (b) 1. januar 2005. En førstegangsopptaker kan velge å anvende tidligere IFRS 2 tidligere hvis den har offentliggjort virkelig verdi av aksjebaserte utbetalinger fastsatt på måldatoen i samsvar med IFRS 2. Forskjeller med FASB-erklæring 123 Revidert 2004 I desember 2004 publiserte US FASB FASB Statement 123 (revidert 2004) Aksjebasert betaling. Statement 123 (R) krever at kompensasjonskostnaden knyttet til aksjebaserte betalingstransaksjoner regnskapsføres. Klikk for FASB Pressemelding (PDF 17k). Deloitte (USA) har utgitt et spesielt utgave av sitt Heads Up nyhetsbrev som oppsummerer de viktigste konseptene i FASB Statement No. 123 (R). Klikk for å laste ned Heads Up Newsletter (PDF 292k). Mens erklæring 123 (R) i stor grad er i overensstemmelse med IFRS 2, forblir noen forskjeller, som beskrevet i et QampA-dokument FASB utstedt sammen med den nye erklæringen: Q22. Er erklæringen konsistent med internasjonale finansielle rapporteringsstandarder. Erklæringen er i stor grad konvergent med International Financial Reporting Standard (IFRS) 2, aksjebasert betaling. Erklæring og IFRS 2 har potensial til å variere på bare noen få områder. De mer betydningsfulle områdene er kort beskrevet nedenfor. IFRS 2 krever bruk av den endrede tildelingsmetoden for aksjebaserte betalingsavtaler med ikke-ansatte. I motsetning til at emisjonen 96-18 krever at tilskudd av aksjeopsjoner og andre egenkapitalinstrumenter til ikke-ansatte måles tidligere (1) den dato da en forpliktelse for motpartens ytelse til å oppnå egenkapitalinstrumentene er nådd eller (2) datoen hvor motpartens ytelse er fullført. IFRS 2 inneholder strengere kriterier for å avgjøre om en ansatt aksjekjøpsplan er kompenserende eller ikke. Som følge av dette, vil enkelte aksjekjøpsplaner for ansatte som IFRS 2 krever anerkjennelse av kompensasjonskostnad, ikke anses å gi anledning til kompensasjonskostnad under erklæringen. IFRS 2 gjelder de samme målingskravene til aksjeopsjoner for ansatte uavhengig av om utstederen er en offentlig eller en ikke-offentlig enhet. Erklæringen krever at en ikke-offentlig enhet står for opsjoner og lignende egenkapitalinstrumenter basert på virkelig verdi, med mindre det ikke er praktisk mulig å estimere forventet volatilitet i enhetens aksjekurs. I denne situasjonen er foretaket pålagt å måle sine aksjeopsjoner og lignende instrumenter til en verdi ved bruk av den historiske volatiliteten til en passende industrisektorindeks. I skattemyndigheter som for eksempel USA, hvor tidsverdien av aksjeopsjoner generelt ikke er skattepliktig, krever IFRS 2 at ingen utsatt skattefordel skal innregnes for kompensasjonskostnaden relatert til tidsverdien komponent av virkelig verdi av en tildele. En utsatt skattefordel bare regnskapsføres dersom og når aksjeopsjoner har egenverdi som kan være fradragsberettiget i skattemessige hensyn. Derfor vil et foretak som gir en aksjeopsjon til en ansatt i bytte for tjenester ikke gjenkjenne skatteeffekter før denne prisen er i penger. I motsetning hevder erklæringen innregning av utsatt skattefordel basert på tildelingstidspunktets virkelig verdi av prisen. Effekter av etterfølgende nedgang i aksjekursen (eller manglende økning) reflekteres ikke i regnskapsføring av utsatt skattefordel før den relaterte kompensasjonskostnaden er regnskapsført for skattemessige formål. Effekter av etterfølgende økninger som genererer overskytende skattefordeler, innregnes når de påvirker betalbar skatt. Erklæringen krever en portefølje tilnærming til å fastslå overskydende skattefordeler ved egenkapitalpræmier i innbetalt kapital som er tilgjengelige for å kompensere avskrivninger på utsatt skattefordel, mens IFRS 2 krever en individuell instrumenttilnærming. Dermed vil enkelte avskrivninger på utsatt skattefordel som vil bli innregnet i innbetalt kapital under regnskapet, innregnes ved bestemmelse av nettoinntekt i henhold til IFRS 2. Forskjeller mellom regnskapet og IFRS 2 kan ytterligere reduseres i fremtiden når IASB og FASB vurderer å iverksette ytterligere arbeid for å ytterligere konvergere sine respektive regnskapsstandarder for aksjebasert betaling. Mars 2005: SEC Staff Accounting Bulletin 107 Den 29. mars 2005 utstod ansatte i US Securities and Exchange Commission, Staff Accounting Bulletin 107, som handler om verdsettelser og andre regnskapsmessige problemer for aksjebaserte betalingsordninger av offentlige selskaper under FASB Statement 123R Share-Based Innbetaling. For offentlige foretak er verdivurderinger under utsagn 123R likt de i IFRS 2 Aksjebasert Betaling. SAB 107 gir veiledning relatert til aksjebaserte betalingstransaksjoner med ikke-ansatte, overgangen fra ikke-offentlig til offentlig enhet status, verdsettelsesmetoder (inkludert forutsetninger som forventet volatilitet og forventet sikt), regnskapsføring av visse innløsbare finansielle instrumenter utstedt under aksjebasert betaling ordninger, klassifisering av kompensasjonskostnader, ikke-GAAP finansielle tiltak, første gangs adopsjon av erklæring 123R i en delårsperiode, kapitalisering av kompensasjonskostnad relatert til aksjebasert betalingsordning, regnskapsføring av inntektsskatteeffekten av aksjebaserte betalingsordninger ved vedtakelse av erklæring 123R, modifisering av ansattes aksjeopsjoner før vedtak av erklæring 123R, og opplysninger i ledelsesdiskusjon og analyse (MDampA) etter vedtak av erklæring 123R. En av tolkingene i SAB 107 er om det er forskjeller mellom erklæring 123R og IFRS 2 som vil resultere i en avstemningspost: Spørsmål: Er ansatte mener at det er forskjeller i måleavsetningene for aksjebaserte betalingsavtaler med ansatte under International Accounting Standards Board International Financial Reporting Standard 2, Aksjebasert Betaling (IFRS 2) og erklæring 123R som ville resultere i en avstemningspost under punkt 17 eller 18 i Tolkningsrespons Form 20-F: Personalet mener at anvendelsen av veiledningen gitt av IFRS 2 om måling av ansattes opsjoner vil generelt resultere i en virkelig verdi-måling som er i samsvar med virkelig verdi-målet som er angitt i erklæring 123R. Følgelig mener staben at anvendelsen av Statement 123Rs måleveiledning generelt ikke ville resultere i en avstemmingsobjekt som skulle rapporteres under post 17 eller 18 i skjema 20-F for en utenlandsk privat utsteder som har overholdt bestemmelsene i IFRS 2 for andel - baserte betalingstransaksjoner med ansatte. Personalet påminner imidlertid utenlandske private utstedere om at det er visse forskjeller mellom veiledningen i IFRS 2 og erklæring 123R som kan resultere i å forene elementer. Fotnoter utelatt Klikk for å laste ned: Mars 2005: Bear, Stearns Study on Impact of Expensing Stock Options i USA Dersom amerikanske offentlige selskaper hadde blitt pålagt å utnytte ansattes opsjonsopsjoner i 2004, slik det vil være nødvendig under FASB Statement 123R Share-Based Payment startet i tredje kvartal 2005: Den rapporterte 2004 etter skatt netto resultat fra videreført virksomhet i SampP 500-selskapene ville ha blitt redusert med 5 og 2004 NASDAQ 100 netto skatt etter skatt vil fortsette å bli redusert med 22. Disse er nøkkelfunn i en undersøkelse utført av Equity Research-gruppen på Bear, Stearns amp Co. Inc. Formålet med studien er å hjelpe investorer å måle hvilken innvirkning de ansatte på aksjeopsjoner vil ha på inntekter fra amerikanske offentlige selskaper i 2005. Bear, Stearns-analysen var basert på 2004-opsjonene om aksjeopsjoner i de senest innleverte 10Ks av selskaper som var SampP 500 og NASDAQ 100-bestanddeler per 31. desember 2004. Utstillinger til studien presenterer resultatene etter selskap, etter sektor og ved industri. Besøkende til IAS Plus vil sannsynligvis finne studien av interesse fordi kravene til FAS 123R for offentlige selskaper er svært lik IFRS 2. Vi er takknemlige for Bear, Stearns for å gi oss tillatelse til å legge ut studiet på IAS Plus. Rapporten forblir opphavsrett Bear, Stears amp Co. Inc. har alle rettigheter forbeholdt. Klikk for å laste ned 2004-inntjeningseffekten av aksjeopsjoner på SampP 500 amp NASDAQ 100 inntekter (PDF 486k). November 2005: Standard amp Poors Studie om innvirkning på utstedelse av opsjoner I november 2005 publiserte Standard Amp Poors en rapport om effekten av kostnadsutgifter på SampP 500-selskapene. FAS 123 (R) krever utgift av aksjeopsjoner (obligatorisk for de fleste SEC registranter i 2006). IFRS 2 er nesten identisk med FAS 123 (R). SampP funnet: Alternativutgift vil redusere SampP 500-inntektene med 4,2. Informasjonsteknologi påvirkes mest, og reduserer inntjeningen med 18. PE-forholdene for alle sektorer vil økes, men vil forbli under historiske gjennomsnitt. Effekten av opsjonskostnadene på Standard amp Poors 500 vil bli merkbar, men i et miljø med rekordinntekter, høye marginer og historisk lave driftspris-til-inntjeningsforhold, er indeksen i sin beste posisjon i flere tiår for å absorbere tilleggskostnaden . SampP tar problem med de selskapene som prøver å legge vekt på inntjening før fratrukket aksjeopsjonskostnad og med de analytikerne som ignorerer opsjonsutgiftene. Rapporten understreker at: Standard amp Poors vil inkludere og rapportere opsjonsutgifter i alle inntjeningsverdiene, på tvers av alle forretningsområder. Dette inkluderer Drift, Som rapportert og Kjerne, og gjelder for sitt analytiske arbeid i SampP Innebygde indekser, Stockrapporter, samt dets fremtidige estimater. Den inneholder alle sine elektroniske produkter. Investeringssamfunnet fordeler når det har klare og konsistente opplysninger og analyser. En konsistent inntjeningsmetode som bygger på aksepterte regnskapsstandarder og prosedyrer er en viktig del av investeringen. Ved å støtte denne definisjonen bidrar Standard Amp Poors til et mer pålitelig investeringsmiljø. The current debate as to the presentation by companies of earnings that exclude option expense, generally being referred to as non-GAAP earnings, speaks to the heart of corporate governance. Additionally, many equity analysts are being encouraged to base their estimates on non-GAAP earnings. While we do not expect a repeat of the EBBS (Earnings Before Bad Stuff) pro-forma earnings of 2001, the ability to compare issues and sectors depends on an accepted set of accounting rules observed by all. In order to make informed investment decisions, the investing community requires data that conform to accepted accounting procedures. Of even more concern is the impact that such alternative presentation and calculations could have on the reduced level of faith and trust investors put into company reporting. The corporate governance events of the last two-years have eroded the trust of many investors, trust that will take years to earn back. In an era of instant access and carefully scripted investor releases, trust is now a major issue. January 2008: Amendment of IFRS 2 to clarify vesting conditions and cancellations On 17 January 2008, the IASB published final amendments to IFRS 2 Share-based Payment to clarify the terms vesting conditions and cancellations as follows: Vesting conditions are service conditions and performance conditions only. Other features of a share-based payment are not vesting conditions. Under IFRS 2, features of a share-based payment that are not vesting conditions should be included in the grant date fair value of the share-based payment. The fair value also includes market-related vesting conditions. All cancellations, whether by the entity or by other parties, should receive the same accounting treatment. Under IFRS 2, a cancellation of equity instruments is accounted for as an acceleration of the vesting period. Therefore any amount unrecognised that would otherwise have been charged is recognised immediately. Any payments made with the cancellation (up to the fair value of the equity instruments) is accounted for as the repurchase of an equity interest. Any payment in excess of the fair value of the equity instruments granted is recognised as an expense. The Board had proposed the amendment in an exposure draft on 2 February 2006. The amendment is effective for annual periods beginning on or after 1 January 2009, with earlier application permitted. Deloitte has published a Special Edition of our IAS Plus Newsletter explaining the amendments to IFRS 2 for vesting conditions and cancellations (PDF 126k). June 2009: IASB amends IFRS 2 for group cash-settled share-based payment transactions, withdraws IFRICs 8 and 11 On 18 June 2009, the IASB issued amendments to IFRS 2 Share-based Payment that clarify the accounting for group cash-settled share-based payment transactions. The amendments clarify how an individual subsidiary in a group should account for some share-based payment arrangements in its own financial statements. In these arrangements, the subsidiary receives goods or services from employees or suppliers but its parent or another entity in the group must pay those suppliers. The amendments make clear that: An entity that receives goods or services in a share-based payment arrangement must account for those goods or services no matter which entity in the group settles the transaction, and no matter whether the transaction is settled in shares or cash. In IFRS 2 a group has the same meaning as in IAS 27 Consolidated and Separate Financial Statements . that is, it includes only a parent and its subsidiaries. The amendments to IFRS 2 also incorporate guidance previously included in IFRIC 8 Scope of IFRS 2 and IFRIC 11 IFRS 2Group and Treasury Share Transactions . As a result, the IASB has withdrawn IFRIC 8 and IFRIC 11. The amendments are effective for annual periods beginning on or after 1 January 2010 and must be applied retrospectively. Earlier application is permitted. Click for IASB press release (PDF 103k). June 2016: IASB clarifies the classification and measurement of share-based payment transactions On 20 June 2016, the International Accounting Standards Board (IASB) published final amendments to IFRS 2 that clarify the classification and measurement of share-based payment transactions: Accounting for cash-settled share-based payment transactions that include a performance condition Until now, IFRS 2 contained no guidance on how vesting conditions affect the fair value of liabilities for cash-settled share-based payments. IASB has now added guidance that introduces accounting requirements for cash-settled share-based payments that follows the same approach as used for equity-settled share-based payments. Classification of share-based payment transactions with net settlement features IASB has introduced an exception into IFRS 2 so that a share-based payment where the entity settles the share-based payment arrangement net is classified as equity-settled in its entirety provided the share-based payment would have been classified as equity-settled had it not included the net settlement feature. Accounting for modifications of share-based payment transactions from cash-settled to equity-settled Until now, IFRS 2 did not specifically address situations where a cash-settled share-based payment changes to an equity-settled share-based payment because of modifications of the terms and conditions. The IASB has intoduced the following clarifications: On such modifications, the original liability recognised in respect of the cash-settled share-based payment is derecognised and the equity-settled share-based payment is recognised at the modification date fair value to the extent services have been rendered up to the modification date. Any difference between the carrying amount of the liability as at the modification date and the amount recognised in equity at the same date would be recognised in profit and loss immediately. Material on this website is 2017 Deloitte Global Services Limited, or a member firm of Deloitte Touche Tohmatsu Limited, or one of their related entities. See Legal for additional copyright and other legal information. Deloitte refers to one or more of Deloitte Touche Tohmatsu Limited, a UK private company limited by guarantee (DTTL), its network of member firms, and their related entities. DTTL and each of its member firms are legally separate and independent entities. DTTL (also referred to as Deloitte Global) does not provide services to clients. Please see deloitteabout for a more detailed description of DTTL and its member firms. Correction list for hyphenation These words serve as exceptions. Once entered, they are only hyphenated at the specified hyphenation points. Each word should be on a separate line.

No comments:

Post a Comment