Monday 6 November 2017

Ansatteaksjeopsjoner Canada Skatt Behandling


Få mest mulig ut av ansatteopsjonsopsjoner En ansattaksjonsopsjonsplan kan være et lukrativt investeringsinstrument hvis det er riktig administrert. Av denne grunn har disse planene lenge tjent som et vellykket verktøy for å tiltrekke toppledere, og de siste årene har blitt et populært middel for å lokke ikke-ledende ansatte. Dessverre unnlater noen fortsatt å dra full nytte av pengene generert av deres ansattebeholdning. Forstå arten av aksjeopsjoner. beskatning og virkningen på personlig inntekt er nøkkelen til å maksimere en slik potensielt lukrativ fordel. Hva er en ansattaksjonsopsjon En ansattopsjonsopsjon er en kontrakt utstedt av en arbeidsgiver til en ansatt for å kjøpe et bestemt antall aksjer i selskapsbeholdningen til en fast pris for en begrenset periode. Det er to brede klassifiseringer av opsjoner utstedt: ikke-kvalifiserte aksjeopsjoner (NSO) og incentivaksjoner (ISO). Ikke-kvalifiserte aksjeopsjoner adskiller seg fra opsjonsopsjoner på to måter. For det første tilbys NSOs til ikke-ledende ansatte og utenfor styremedlemmer eller konsulenter. I kontrast er ISOs strengt reservert for ansatte (nærmere bestemt ledere) av selskapet. For det andre mottar ikke-godkjente opsjoner ikke spesiell føderal skattebehandling, mens incentivopties gis gunstig skattemessig behandling fordi de oppfyller bestemte lovbestemte regler beskrevet i Internal Revenue Code (mer om denne gunstige skattebehandlingen er gitt nedenfor). NSO og ISO-planer har felles trekk: de kan føle seg komplekse Transaksjoner innenfor disse planene må følge spesifikke vilkår fremsatt av arbeidsgiveravtalen og Internal Revenue Code. Grant Dato, Utløp, Vesting og Trening Til å begynne med får ansatte vanligvis ikke fullstendig eierskap av opsjonene på kontraktens startdato (også kjent som tildelingsdato). De må overholde en bestemt tidsplan som kalles opptjeningsplanen når de utøver sine opsjoner. Fortjenesteplanen begynner på dagen for opsjonene og listes datoene som en ansatt kan utøve et bestemt antall aksjer. For eksempel kan en arbeidsgiver gi 1000 aksjer på tildelingsdagen, men et år fra den datoen vil 200 aksjer avgis (den ansatte har rett til å utøve 200 av de første aksjene som først er innvilget). Året etter er det ytterligere 200 aksjer, og så videre. Fortjenesteplanen etterfølges av en utløpsdato. På denne dagen forbeholder arbeidsgiveren ikke lenger retten til at arbeidstakeren til å kjøpe aksjeselskap i henhold til avtalen. En aksjeopsjon tildeles til en bestemt pris, kjent som utøvelseskursen. Det er prisen per aksje som en ansatt må betale for å utøve sine valg. Utnyttelseskursen er viktig fordi den brukes til å bestemme gevinsten (kalt priseelementet) og avgiften som skal betales på kontrakten. Kjøpselementet beregnes ved å trekke utløsningsprisen fra markedsprisen på selskapets aksje på datoen alternativet utøves. Skattepliktige ansattes opsjonsopsjoner Inntektskoden har også et sett regler som en eier må adlyde for å unngå å betale heftige skatter på hans eller hennes kontrakter. Beskattningen av opsjoner på opsjoner avhenger av hvilken type opsjon som eies. For ikke-kvalifiserte aksjeopsjoner (NSO): Tilskuddet er ikke skattepliktig. Beskatning starter ved treningstidspunktet. Kjøpselementet til et ikke-kvalifisert aksjeopsjon betraktes som kompensasjon og skattes til ordinære skattesatser. For eksempel, hvis en ansatt er gitt 100 aksjer i Aksje A til en utøvelseskurs på 25, er markedsverdien av aksjen på tidspunktet for trening 50. Bargain elementet på kontrakten er (50 - 25) x 1002 500 . Vær oppmerksom på at vi antar at disse aksjene er 100 beregnede. Salget av sikkerheten utløser en annen skattepliktig hendelse. Hvis arbeidstakerne bestemmer seg for å selge aksjene umiddelbart (eller mindre enn ett år fra utøvelse), vil transaksjonen bli rapportert som en kortsiktig realisasjon (eller tap) og vil bli skattepliktige til ordinære skattesatser. Dersom medarbeiderne bestemmer seg for å selge aksjene et år etter utøvelsen, vil salget bli rapportert som en langsiktig gevinst (eller tap) og skatten vil bli redusert. Incentive aksjeopsjoner (ISO) mottar spesiell skattemessig behandling: Tilskuddet er ikke en skattepliktig transaksjon. Ingen skattepliktige hendelser rapporteres ved utøvelse, men kjøpselementet i et incentiv aksjeopsjon kan utløse alternativ minimumskatt (AMT). Den første skattepliktige hendelsen skjer ved salget. Dersom aksjene selges umiddelbart etter at de er utøvet, behandles fripostelementet som ordinær inntekt. Gevinsten på kontrakten vil bli behandlet som en langsiktig kapitalgevinst dersom følgende regel er hedret: Lagrene må holdes i 12 måneder etter trening og bør ikke selges før to år etter tildelingsdatoen. For eksempel, anta at A-aksje A er gitt 1. januar 2007 (100 innvilget). Konsernsjefen utøver opsjonene 1. juni 2008. Dersom han eller hun ønsker å rapportere gevinsten på kontrakten som en langsiktig kapitalgevinst, kan aksjene ikke selges før 1. juni 2009. Andre overveielser Selv om tidspunktet for aksjer alternativ strategi er viktig, det er andre hensyn å bli gjort. Et annet viktig aspekt ved opsjonsplanleggingen er effekten av disse instrumentene på den samlede eiendelfordelingen. For at investeringsplanen skal lykkes, må eiendelene være riktig diversifisert. En ansatt bør være forsiktig med konsentrerte stillinger på selskapets aksjer. De fleste finansielle rådgivere antyder at selskapsbeholdningen skal utgjøre 20 (maksimalt) av den samlede investeringsplanen. Mens du kan føle deg komfortabel å investere en større andel av porteføljen din i ditt eget selskap, er det bare sikrere å diversifisere. Rådfør deg med en finansiell skattespesialist for å fastslå best mulig utførelsesplan for porteføljen din. Bottom Line Konseptuelt er opsjoner en attraktiv betalingsmetode. Hvilken bedre måte å oppmuntre ansatte til å delta i veksten av et selskap enn ved å gi dem et stykke kaken. I praksis kan imidlertid innløsning og beskatning av disse instrumentene være ganske komplisert. De fleste ansatte forstår ikke skatteeffekter av å eie og utøve sine opsjoner. Som et resultat, kan de bli tungt straffet av onkel Sam og savner ofte noen av pengene som genereres av disse kontraktene. Husk at å selge medarbeiderbeholdning umiddelbart etter trening, vil indusere den høyere kortsiktige kapitalgevinstskatten. Venter til salget kvalifiserer for mindre langsiktig kapitalgevinst skatt kan spare deg hundrevis, eller til og med tusenvis. Et mål på forholdet mellom en endring i mengden som kreves av et bestemt godt og en endring i prisen. Pris. Den totale dollarverdien av alle selskapets utestående aksjer. Markedsverdien beregnes ved å multiplisere. Frexit kort for quotFrench exitquot er en fransk spinoff av begrepet Brexit, som dukket opp da Storbritannia stemte til. En ordre som er plassert hos en megler som kombinerer funksjonene til stoppordre med grensene. En stoppordre vil. En finansieringsrunde hvor investorer kjøper aksjer fra et selskap til lavere verdsettelse enn verdsettelsen plassert på. En økonomisk teori om total utgifter i økonomien og dens effekter på produksjon og inflasjon. Keynesian økonomi ble utviklet. Kanadisk skattebehandling av ansatteopsjonsopsjoner Medarbeideropsjoner Calgary Tax Lawyer Innledning Medarbeideropsjoner (ESO) er en form for kompensasjon som selskapene ofte gir til enkelte ansatte i tillegg til en fast lønn. En ESO gir opsjonens rettighet en rett, men ikke en forpliktelse, til å kjøpe aksjer i selskapet til en viss forutbestemt pris. Tanken bak et opsjonsopsjoner er å bidra til å justere medarbeidernes interesser med selskapets. Våre toppskatteadvokater fra Calgary kan gi skatt hjelp til å designe og implementere en opsjonsplan for ansatte som passer til bedriftens behov. Kanadiske kontrollerte private foretak Medarbeideroppsjoner Kanadiske kontrollerte private selskaper (CCPC) har en rekke spesielle fordeler i forhold til andre selskaper, og ansatteopsjoner er et annet område der CCPC-status er gunstig når det gjelder skattebehandling. I hovedsak er et kanadisk kontrollert privat selskap et selskap som er bosatt i Canada, som ikke er kontrollert av ikke-hjemmehørende eller offentlige selskaper. Enten et selskap kvalifiserer som en CCPC, kan det noen ganger bli komplisert på grunn av de ulike definisjonene av kontroll og faller utenfor denne artiklens omfang. Kanadisk skattebehandling av ansattes opsjonsopsjoner Generelt, når en opsjonsordning utstedes, er det ingen relaterte skatteimplikasjoner for enten arbeidstakeren eller arbeidsgiveren. En skattefordel har ikke oppstått, og derfor er arbeidstaker ikke underlagt inntektsføring, og arbeidsgiveren krever ikke et tilknyttet fradrag. Men når en ansattopsjonsopsjon utøves, vil det være at når arbeidstakeren ønsker å benytte aksjeopsjonsopsjonen til å kjøpe selskapsaksjer, oppstår det en avvik mellom skattemessig behandling av børsnoterte aksjer i kanadiske kontrollerte private selskaper og andre opsjoner på aksjeeiere. Ved utøvelse av aksjeopsjonen har ikke-KKP-ansatte påløpt en skattepliktig ytelse, og den må inkluderes i inntekten. Beløpet av ytelsen som skal inkluderes, er lik den virkelige markedsverdien av de kjøpte aksjene minus det beløpet som er betalt av den ansatte til aksjeselskapet for aksjene, og minus beløpet (hvis noe) betalt av den ansatte for å erverve opsjonsopsjonene . Så for eksempel er et opsjon utstedt uten kostnad for den ansatte med en utøvelseskurs på 10 per aksje når selskapets aksjer var verdt 10. Verdien av selskapets aksjer øker deretter til 15 per aksje. Dersom arbeidstaker utøvde opsjonen, ville skatteplikten være 5 per aksje (15 10). Dette beløpet er inkludert i henhold til § 7 Inntektsskattelovs sysselsettingsinntekt. Dersom arbeidstaker måtte betale 1 for å erverve opsjonen, ville skatteplikten være 4 (15 10 1). Omvendt behøver en kanadisk kontrollert privatkorps-ansatt ikke å inkludere noen ytelsesbeløp i sin inntekt ved utøvelse av en opsjonsordning for ansatte, innlemmelsen blir utsatt til den ansatte overtar aksjene. På den tiden må den kanadiske kontrollerte Private Corporation-arbeidstakeren inkludere skattepliktig beløp i sin inntekt, og må beregne eventuelle skattepliktige kapitalgevinster, akkurat som en ikke-kanadisk kontrollert privatkorps-ansatt ville. Evnen til å utsette er gunstig siden ingen skatt må betales på tidspunktet for trening. Videre kan aksjene selges på et tidspunkt da det foreligger kapitalstap for å kompensere for gevinsten. I tillegg, hvis visse kriterier er oppfylt, kan en ansatt trekke 50 av den skattepliktig ytelsen de måtte ha inntatt i sin sysselsettingsinntekt som følge av utøvelse av deres opsjonsopsjon. Denne foretrukne skattebehandlingen oppstår i henhold til fradraget i inntektsskatteloven § 110 (1) (d). Dette fradraget gjelder dersom en ansatt oppfyller fire kriterier: Arbeidsgiver eller et selskap som ikke arbeider med armlengden med arbeidsgiveren, tilbyr aksjekursopsjoner. Aksjene er foreskrevne aksjer (tilsvarende aksjer). Arbeidsgiveren betaler ikke mer for aksjeopsjonen enn Fordelen oppnådd Selskapet arbeider med arbeidstakeren med armlengden. Ansattes aksjeopsjoner Calgary Tax Lawyer Hjelp Canadian Controlled Private Corporation status kommer med ulike skatteminimerende muligheter, inkludert fortrinnsrett for ansattes aksjeopsjoner. Hvis du trenger hjelp med å sette opp et kanadisk kontrollert privat selskap, utarbeider eller gjennomfører en opsjonsplan for ansatte, eller du vil ha råd om den nåværende strukturen av din personalopsjonsplan, vennligst kontakt en av våre erfarne Calgary-skatteadvokater for skatteplanlegging skatt hjelp. Ansvarsfraskrivelse: Denne artikkelen gir kun informasjon av generell karakter. Det er bare aktuelt på utsendingsdatoen. Det er ikke oppdatert, og det kan ikke lenger være aktuelt. Det gir ikke juridisk rådgivning, heller ikke, eller burde den påberopes. Alle skattesituasjoner er spesifikke for deres fakta og vil avvike fra situasjonene i artiklene. Hvis du har bestemte juridiske spørsmål, bør du konsultere en advokat. Gratis inntektsskatt Rådgivning på telefon Vi tilbyr en gratis 10 minutters inntektsskatt konsultasjon via telefon. Vi vil identifisere problemet ditt, fortelle deg hvordan du skal løse det og kostnadene hvis du ønsker å beholde oss for å hjelpe deg. Hvis du vil gå over 10 minutter, vil du bli belastet for ekstra tid. 416-367-4222 Planlegg en konsultasjon Hvis du bestemmer deg for å beholde oss, planlegger vi et grundig faktabeslutningsintervju, hvoretter vi vil gi deg en skriftlig beholderavtale og fullmakt. Når du signerer og returnerer disse dokumentene til oss, og gir en gebyrholder, begynner vi umiddelbart å jobbe med saken din. Vi er tilgjengelige for å møte timeplanen din. Hva våre kunder sier Når jeg mottok en beskjed om vurdering fra Canada Revenue Agency og sa at jeg skylde en ekstra 99.769.24 i skatt, var jeg sjokkert, og jeg ante ikke hvor jeg skulle vende. Etter å ha søkt på internett fant jeg raskt det topprangerte skatte advokatfirmaet Rotfleisch og Samulovitch P. C. David Rotfleisch, CPA, J. D. lyttet til meg forklare min situasjon, og sendte raskt innkalling på mine vegne. De var vellykkede i å eliminere det ekstra beløpet CRA hevdet at jeg skylde, og de ble til og med kvittes med straffen og saksbehandlingen. Min skatteforpliktelse gikk fra 99.769.24 helt ned til 4.040. Jeg elsker at saken min ble håndtert raskt og på en måte utformet for å holde kostnadene lave, og jeg kunne ikke vært lykkeligere å anbefale firmaet til noen med skattemessige problemer. I. I. Toronto - Klient David J. Rotfleisch, CPA, JD var min skatt og forretningsadvokat i en vanskelig aksjesalgstransaksjon. Han ga meg beskjed om inntektsskatt og forretningsmessige aspekter, håndtert lange og vanskelige forhandlinger og lukkede aksjesalget med hell. Han var veldig hands-on med avtalen og klarte å løse saker til min tilfredsstillelse. Jeg anbefaler ham for eventuelle forretnings - eller skattemessige forhold. Michael Bargman, Toronto, Tel Aviv - Klient David J. Rotfleisch, CPA, JD, representerte meg i Tax Court of Canada og i Federal Court of Appeal. Min inntektsskatt saken gikk tilbake til 1980-tallet, men ble bare hørt i 2008 og 2009 delvis på grunn av kompleksiteten. Det handlet om sikring av verdipapirer og komplekse forretninger, komplekse lover og komplekse regnskapsprosesser. Jeg var heldig å finne en advokat som selv forstod forretningsmessig aspekt. Organiseringen av Davids firma gjorde det mulig å fullføre dette vellykkede saken på en kostnadseffektiv måte, som jeg tviler på de større advokatfirmaene kunne ha oppnådd. Jeg er glad for hans representasjon og vil anbefale ham uten å nøle. Russ Witt, Toronto - Client Jeg møtte David Rotfleisch først da han handlet for leverandøren av en virksomhet jeg kjøpte, Richards-Wilcox, for over 20 år siden. Min partner og jeg var så imponert over ham at når avtalen var fullført beholdt han ham som vår skatte - og forretningsadvokat. Han har handlet for oss på alle skatte - og bedriftsforhold siden da, inkludert salg av vår vellykkede garasjeportvirksomhet til Raynor i USA, og har representert Raynor på de kanadiske aspektene av ulike transborder transaksjoner. Hvis du trenger en skatte - eller forretningsadvokat, har David en bred forståelse av skatte - og forretningslov og er nyttig og responsiv. Ray Friesen Raynor Canada, Mississauga - Client Jeg er en seriell gründer, som har vært involvert i ulike virksomheter gjennom årene. David J. Rotfleisch har vært min skatte - og forretningsadvokat i over 20 år. Han har hjulpet meg med komplekse inntektsskatt og GSTHST-problemer gjennom årene, inkludert skatteforfølgelser og en etterfølgende frivillig avsløring som ble sendt fram. Jeg finner ham til å være veldig erfaren og kunnskapsrik og i stand til å forklare komplekse problemstillinger på svært klart språk. Han har en lidenskap for å løse forretnings - og skatteproblemer, ikke godta CRA-overskudd og angripe CRAs-misbruk. Davids profesjonalitet. oppmerksomhet på detaljer og utålmodig forfølgelse av rettferdighet for den lille fyren har gitt meg trøst mens CRA-ulvene pacerte på døren. E. P. Mississauga, Ont - Klient Jeg eier Multimedia Lighting Electric Ltd, en elektrisk entreprenør som spesialiserer seg på store skjermskilt. David Rotfleisch har vært min skatte - og forretningsadvokat og rådgiver siden jeg begynte i virksomheten for mer enn 15 år siden. Han er flink til å planlegge å redusere skattene mine og holde meg ute av problemer med CRA. Hans planlegging og råd er smart og til poeng, og jeg stoler på ham uten å nøle. Doug Hishon, Jr. Multimedia Lighting Electric Ltd, Toronto, Ont - Client Jeg møtte David Rotfleisch først da han handlet for leverandøren av en virksomhet jeg kjøpte, Richards-Wilcox for over 20 år siden. Min partner og jeg var så imponert over ham at når avtalen var fullført beholdt han ham som vår skatte - og forretningsadvokat. Han har handlet for oss på alle skatte - og bedriftsforhold siden da, inkludert salg av vår vellykkede garasjeportvirksomhet til Raynor i USA, og har representert Raynor på de kanadiske aspektene av ulike transborder transaksjoner. Hvis du trenger en skatte - eller forretningsadvokat, har David en bred forståelse av skatte - og forretningslov og er nyttig og responsiv. Ray Friesen Raynor Canada, Mississauga - Kunde Jeg eier Hometown Electric, en elektrisk entreprenør som spesialiserer seg på store skjermskilt. David Rotfleisch har vært min skatte - og forretningsadvokat og rådgiver siden jeg begynte i virksomheten for mer enn 15 år siden. Han er flink til å planlegge å redusere skattene mine og holde meg ute av problemer med CRA. Hans planlegging og råd er smart og til poeng, og jeg stoler på ham uten å nøle. Doug Hishon, Jr. Hometown Electric, Toronto, Ont - Client Jeg har brukt David Rotfleisch som min forretnings - og skatteadvokat i over 20 år. Jeg eier og publiserer Canadian Homes Cottages Magazine, og David har vært vår advokat i over 20 år. Han har håndtert alle mine forretnings - og personlige skatteproblemer, så vel som min vilje og eiendomsplanlegging. David og hans team er veldig gode til å forutse og håndtere problemer før de utvikler seg til problemer, og i å løse uventede problemer. Jeg ville ikke tenke på å gå til noen annen advokat. Stephen Griffin, Canadian Homes and Cottages Magazine, Mississauga, Ontario - Utgiver Å behandle kontroversielle skatteproblemer er som en rotkanal, en smertefull, men viktig prosess for å redde tannen. En dyktig og selvsikker tannlege er viktig for øvelsen. David Rotfleisch og hans ansatte ga meg en kortfattet og tidsriktig veikart gjennom Frivillig Disclosure Process. Det er mange som bruker sine forbindelser og kompetanse i media. David og hans ansatte gir resultater på en diskret og profesjonell måte. Velg din rådgiver nøye og gjør det Rotfliesch Samulovitch. Dennis, Aurora, Ontario - Klient Hvilke andre fagfolk sier jeg driver en profesjonell CPA-praksis med ansatte i Toronto, Canada og Texas, USA, og har jobbet med David Rotfleischs skatte advokatfirma i over 15 år. David og jeg har jobbet med mange forskjellige CRA - og forretningsfiler gjennom årene, inkludert frivillig avsløring, revisjoner og appeller og kjøp og salg av virksomheter. Han gir praktisk og rettidig skatte - og forretningsrådgivning. Jeg henviser alle mine klienter som trenger en kanadisk bedrift eller skatteadvokat til David. Sanjay Sen CPA (TX), CA (India), CGMA (Storbritannia) Toronto, Ont og San Antonio, Texas, juni 2015 - Chartered Accountant Jeg er en befraktet profesjonell revisor og en partner med det nasjonale regnskapsfirmaet Collins Barrow. Jeg har jobbet med David Rotfleisch på hundrevis av klientfiler de siste 15 årene. Han er min mest tilgjengelige skatteadvokat og den jeg ofte går til, særlig siden han også har en regnskapsgrad. Han forstår regnskapssiden av problemene samt skatte - og forretningslovgivningen. Han behandler skatteproblemer på en direkte og kostnadseffektiv måte. Jeg anbefaler ham sterkt til alle som har behov for en kanadisk skatteadvokat. Larry Rich, FCPA, FCA, TEP, Toronto - Chartered Professional Accountant Jeg er en lang tid profesjonell bokholder. Fra tid til annen trenger klientene mine en kanadisk skatte - eller forretningsadvokat for vilje eller skatteplanlegging eller har problemer med CRA, og må sende inn en innkalling eller appell til skattemyndigheten eller ha ufiltrerte inntektsskatt og må sende inn en frivillig opplysning . Jeg har jobbet utelukkende med David Rotfleischs skatte advokatfirma i over 5 år. Han og hans medarbeidere er kunnskapsrike i skatt og bedriftsforhold, responsive, effektive og gir kostnadseffektive skatteløsninger. Jeg fortsetter å henvise klienter til ham og vil anbefale ham til alle som har behov for hans tjenester. Gail Carver, Bookkeeping in the Beach, Toronto, Ontario - Bokholder Som skatt CPACA jobber jeg alltid med kanadiske skattemessige advokater for å gjennomføre transaksjoner eller omorganiseringer, for å gi inntektsskattemessige meninger for private eller offentlige avtaler og å gjennomføre skatteproblemer. Jeg har jobbet med David Rotfleisch og hans skatte advokatfirma i over 15 år. Han har hjulpet meg og mine klienter på alle aspekter av skatterett. Jeg liker å jobbe med ham, svarer på telefonsamtaler og e-postmeldinger så fort de blir sendt, han vurderer omgående og kommenterer dokumenter. Jeg har bare gode ting å si om ham, og ikke nøl med å henvise ham til mine klienter. Michael Fromstein, CA, Integrated Tax Specialist Services, Toronto - Skatt CPACA Som partner hos Sloan Partners LLP, Chartered Professional Accountants Jeg er sterkt involvert i skatteplanlegging og skattemessig overholdelse av saker for en mangfoldig kundebase. For å hjelpe oss med å yte den beste servicen til våre kunder, bruker vi advokater til å formalisere og gjennomføre inntektsskatteplanlegging. I de tilfellene der våre kunder utfordres av CRA, trenger vi en advokat som er dyktig i skatteprosedyrer for å forsvare sine stillinger. Mitt forhold til David J. Rotfleisch går tilbake nesten 20 år. David har alltid vært tilgjengelig for å diskutere konsepter og problemstillinger og gi uvurderlig hjelp til kunder. Selv om kundene alltid kommer først, liker vi også å snakke om fotografering siden det var både alvorlig med det også. Jerry Paskowitz, CPA, CA, CMC, Partner Sloan Partners LLP - Chartered Professional Regnskapsfører Sam Faris, CPA, CGA, LPA, CPA (CO), FACCA (UK) - Chartered Professional AccountantStock Options - Skatteplanleggingsveiledning Aksjeopsjoner En ansatt som kjøper aksjer i arbeidsgiverkorps 8 under en aksjeopsjonsplan anses å ha mottatt en skattepliktig fordel i året som tilsvarer hvor mye FMV av aksjene når de ervervet overstiger prisen som er betalt for dem. Imidlertid er ansatt generelt berettiget til 50 fradrag for føderale formål (25 for Quebec formål) 9 av fordelen dersom beløpet som er betalt for å erverve en andel, er minst lik FMV på tidspunktet opsjonen ble gitt. Enhver økning (reduksjon) i verdi etter oppkjøpstidspunktet blir skattepliktig som en gevinst i deponeringsåret. 8 Eller et selskap som ikke er i armlengde med arbeidsgiveren. Den samme skattebehandlingen gjelder for opsjoner som er gitt av fondskasser. 9 50 dersom opsjonen er gitt etter 14. mars 2008 av et innovativt SME, det vil si generelt et selskap hvis totale eiendeler er mindre enn 50 M og som har hatt rett til visse SRampED-skattekreditter de siste årene. Andeler i kanadisk-kontrollerte private selskaper Dersom en opsjonsplan omfatter aksjer i en KKPC, er ytelsens beløp normalt skattepliktig som sysselsettingsinntekt i året for avhendelse av aksjene. I en slik situasjon har arbeidstaker rett til ovennevnte fradrag dersom aksjene holdes i minst to år, selv om prisen for aksjene er mindre enn deres FMV på tidspunktet for opsjonen. Eksempel. Den 20. desember 2010 gir ABC Ltd. (en CCPC) John sin ansatte rett til å kjøpe 1000 aksjer for 10 per aksje, det vil si deres FMV på den tiden. I juni 2011 utøver John sitt valg. FMV av aksjene på den tiden var 15 per aksje. Den 1. mai 2016 selger John alle sine aksjer for 12.000. Skatteeffekter. Det er ingen skattemessige konsekvenser i 2010 når opsjonen er gitt. Det er ingen skattepliktig fordel for John i 2011 fordi ABC er en CCPC, og gevinsten på aksjene kvalifiserer for utsatt. I 2016, når aksjene er solgt, må John inkludere en skattepliktig sysselsettingsytelse på 5.000 (15.000 8211 10.000) i sin inntekt. Han kan også kreve et fradrag på 2500 (5000 50) for føderale formål og 1 250 (5 000 25) for Quebec-formål, og et fradragsberettiget tap på 1500 (12 000 8211 10 000 5 000) 50). Dessverre kan tapet på disposisjonen av aksjene ikke benyttes for å redusere skatteplikten.

No comments:

Post a Comment